NPS methode en klantbeleving
De favoriete methode voor een klantbeleving onderzoek is de NPS methode. De NPS methode wordt simpelweg in drie stappen berekend. Bij stap één bereken je het percentage promotors onder je klanten, daarna bereken je het percentage tegenstanders onder je klanten en uiteindelijk trek je het percentage tegenstanders af van het percentage promotors. En zo kom je erachter hoe tevreden klanten zijn over jouw eigen bedrijf. Iedereen kan zich dus wel voorstellen dat tevreden klanten goed zijn voor je bedrijf, maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk? Het heeft niet alleen maar invloed op je bedrijf, maar nog op vele andere dingen waar nu verder over verteld wordt.
Waarom is klantbeleving belangrijk?
Waarom is het belangrijk dat de klant goed wordt behandeld en tevreden wordt gehouden tijdens de gehele aankoopproces? Het heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat tevreden klanten graag terugkomen en geven op die manier meer uit bij een bedrijf dat aandacht besteedt aan de klantbeleving. Een goede klantbeleving zal de komst van nieuwe klanten stimuleren. Goede reviews en mond-tot-mond reclame zijn effectieve manieren voor het aantrekken van nieuwe klanten. Goede klantbeleving betekent simpelweg goede inkomst. Want als je klantbeleving niet goed is, komen klanten ook niet meer terug en wordt er ook bijna niks meer verkocht! En dat is juist wat je als bedrijf niet wil!